איך להשפיע על קידום האתר באמצעות עיצוב חוויית המשתמש?
עיצוב ה-UX יכול להשפיע לא רק על שביעות הרצון של משתמשים ועל יחס ההמרה, אלא גם לסייע למאמצי הקידום שיגדילו את התנועה לאתר. כך תשדרגו את חוויית המשתמש ותייצרו מצב שבו כולם מנצחים: הגולשים, העסק, המקדמים וכמובן – אתם.
במשך שנים קיים מתח מובנה בין חוויית המשתמש, שנועדה להפוך את הגלישה לכמה שיותר ידידותית, לבין שיקולי ה-seo, שנועדו להגדיל את בולטות האתר במנועי החיפוש. לפני יותר מעשור החלוקה בין התחומים הייתה מאוד דיכוטומית: חוויית המשתמש הייתה מוכוונת אנשים, וה-seo היה מוכוון מכונה – עם כמה שיותר קישורים וכמה שיותר מלל (עם קשר רופף לאיכותו). פעם, שיפור המיקום בתוצאות החיפוש היה כרוך בהאבסת האתר במילות מפתח.
מאז הרבה מילות מפתח עברו בנהר הווירטואלי, וכיום גם האלגוריתם של מנועי החיפוש מביא בחשבון את חוויית הגלישה ואת איכות האתר: זאת באמצעות פרמטרים כמו משך השהות באתר ואחוזי הנטישה.
שינויים אלה מגדילים את המכנה המשותף של שני התחומים, ומובילים לכך שעיצוב חוויית המשתמש משפיע גם על מאמצי הקידום והנוכחות בתוצאות החיפוש: חוויית משתמש אופטימלית מגדילה את מעורבות הגולשים, מאפשרת להם לאתר בקלות את מה שלשמו הם הגיעו – ובכך משפיעה לטובה על פרמטרים שמגדילים את מידת הרלוונטיות של האתר ומסייעים למאמצי הקידום.
הנה 5 דרכים המסייעים לקידום האתר באמצעות חוויית המשתמש ושיפור UI UX:
1. קיצור זמן הטעינה
פעם, בני ישראל היו מוכנים ללכת 40 שנה במדבר כדי להגיע לארץ המובטחת. והיום? אנחנו מוכנים לחכות אולי 40 מאיות השנייה עד שנגיע אליה – כלומר לאתר שמחכה מעברו השני של הלינק.
האתר עולה לאט? בכל שנייה שחולפת, יותר גולשים ינטשו לפני שבכלל יגיעו אליו. את הארץ המובטחת הם כבר יחפשו במקום אחר. נטישות אלו ישפיעו לרעה על אחוז הנטישה ועל מאמצי הקידום.
מה אפשר לעשות? יש גורמים רבים שמשפיעים על זמן הטעינה, אך על חלקם אנחנו יכולים לשלוט. אפשר, למשל, לקצר את זמן הטעינה באמצעות הקטנת נפח התמונות, הקטנת כמות הבקשות לשרת למינימום באמצעות איחוד קבצי CSS/JavaScript, ביצוע אופטימיזציה של הסקריפטים (כך שיהיו נקיים ופשוטים יותר) ודחיית הטעינה של סקריפטים גדולים וכבדים למתי שיהיה בכך צורך (מה שנקרא "טעינה עצלה").
2. התאמה למובייל
זו עובדה ידועה שכיום, בממוצע יותר מ-50% מהחיפושים מתבצעים דרך המובייל. אתרים שלא מותאמים בצורה אופטימלית לגלישה במובייל, פוגעים לא רק בחוויית השימוש אלא גם במאמצי הקידום.
מה אפשר לעשות? לוודא שחוויית המשתמש מותאמת למובייל – מגודל הפונט ועד חוויית הניווט, תוך התייחסות לטאבלטים ולדפדפנים השונים. אפשר לשם כך להיעזר בבדיקת ההתאמה לניידים של גוגל.
3. פישוט חוויית הניווט
לתצורת הניווט יש השפעה גם על חוויית המשתמש וגם על ה-seo, מה שהפך אותו בעבר לנקודת מחלוקת בין הגורמים השונים, כשכל אחד ניסה למשוך לכיוון שלו. מכיוון שכמו שהבנו מאמצי הקידום מושפעים כיום גם ממעורבות הגולשים, יצירת תפריט מסועף שמכיל ריבוי דפים, עשויה לגרוע במקום להוסיף: תפריט מסורבל עלול לגרום לגולש ללכת לאיבוד, ובסופו של דבר לנטוש בלי שמצא את מה שחיפש.
מה אפשר לעשות? לפשט את חוויית הניווט, להציג בתפריט רק את הדפים הרלוונטיים ביותר ולחשוב איזה ארכיטקטורה תסייע למשתמשים להגיע למידע בדרך הקצרה והמהירה ביותר. לפעמים, דווקא תפריט תמציתי אך ידידותי יותר ישפיע לטובה על מאמצי הקידום.
4. שימוש ברכיבים תומכים
למרות שפערי הגישות הצטמצמו ביחס לעבר, נקודות המבט השונות של אנשי הקידום ומעצבי חוויית המשתמש עדיין עשויות לייצר מחלוקות. כך, למשל, הנטייה הרווחת (גם אם לא תמיד מוכחת) של חלק מאנשי הדיגיטל וחוויית המשתמש, היא שדפי האתר צריכים להיות קצרים וקולעים כי לגולשים אין סבלנות. לעומתם, אנשי ה-seo ירצו לייצר תכנים עשירים וארוכים.
מה אפשר לעשות? החדשות הטובות הן שבעזרת שילוב נכון של מספר רכיבים, אפשר להגדיל את רמת השימושיות והעניין גם של דפים עמוסי מלל: אפשר למשל להפוך את הטקסט למושך וקל יותר לעיכול, באמצעות שילוב של כותרות משנה ותבליטים שמחלקים את המידע לפיסות תוכן ידידותיות לשימוש. אפשר גם לשלב עזרים חזותיים כמו תמונות, אינפוגרפיקות וסרטונים שגם מסייעים לקידום, וגם מגדילים את רמות העניין והמעורבות.
5. הדגשת הקריאה לפעולה
בשלב הזה כבר הבנו שהיכולת של הגולשים למצוא במהירות את מה שהם מחפשים מגדילה את שימושיות האתר והדירוג שלו במנועי החיפוש. ואם זה המצב, למה שלא נעזור להם?
מה אפשר לעשות? לסייע למשתמשים לבצע את הפעולות הרצויות באמצעות כפתורי קריאה לפעולה בולטים, שגם ייסרקו ע"י מנועי החיפוש וגם יגדילו את מעורבות הגולשים ואת מידת הרלוונטיות של האתר עבורם.
היום יותר מתמיד, מנועי החיפוש מאמינים בדו-קיום שבו עיצוב ה-UX וה-seo חולקים אינטרסים משותפים. או כמו שאנחנו קוראים לזה: מעצבים ומקדמים – מסרבים להיות אויבים 😊
מתוך הבלוג
התפקיד הזה הוא כרטיס הכניסה האמיתי לתעשיית ההייטק
/ב blog /על ידי yoavaקורסים נבחרים
האם יש לך שאלות?
אל תהסס לפנות אלינו
03-5424691073-2255111
03-542469103-7525777
מגדל רוגובין-תדהר, דרך מנחם בגין 11, רמת גן 52681